Rabu, 18 April 2018

AGAMA SEBAGAI ALAT POLITIK- KEJAHATAN GOLONGAN MANUSIA YANG TELAH DIRESAPI I'TTIQAD (yakin qalbu) SYIAH (Syiaeyyah).

DOKTRIN2 POLITIK YANG MENJADI KEPERCAYAAN (Aqidah : al-Iman - Rukun Iman) AGAMA MELALUI PERBUATAN UMAT ISLAM MEMAKAIKAN GERAKAN POLITIK DENGAN PAKAIAN AGAMA, ATAU TERJEMAH AGAMA SEBAGAI POLITIK, YANG TAK ADA DALAM AJARAN ISLAM YANG ASAL, YANG JELAS LAHIR DALAM POLITICAL RELIGION ATAU AGAMA POLITIK SYIAH, WAHABI DAN PARTI-PARTI AGAMA DI ZAMAN DEMOKRASI, DI TERAPKAN OLEH OLEH ULAMA'-ULAMA' SUEK YANG NABI KATA DALAM HADIS2.

SYIAH.
1. al-Quran dalam I'ttiqad Syiah didakwa oleh sebahagian puak itu adalah tiga kali ganda al-Quran yang sebenar. Ini di rekaan supaya orang-orang Parsi, badwi atau Arab yang jahil ilmu Agama Tauhid & I'ttiqad Islam yang mula peluk Islam lebih meminati puak Syiah dari Sunni dan menyertai mereka, Syiah perlu anggota yang ramai bagi menumpaskan kuasa politik secara perang Sunni sejak zaman Muawiyah. Orang-orang Parsi bertujuan menegakkan semula kegemilangan empayar Parsi yg jatuh di tangan Saidina Umar.

2. Membenci dengan mengKafirkan atau memPasikkan sahabat-sahabat besar, Sayidina Abu bakar, Umar dan Uthman dan mencacatkan mereka ini sebagai orang jahat dan berdosa. Ini direkaan supaya awam membenci pemimpin-pemimpin besar Sunni juga bagi tujuan memberontak dan merebut kuasa politik. Jika tak dibenci awam takkan memberontak dan membunuh.

3. Ulama Syiah dapat seumpama wahyu, sama saperti Nabi saw. Ini di buat supaya awam beralih menghurmati ulama2 politik Syiah dan meninggalkan Ulama sunni yang tak dapat wahyu. Ini dapat meramaikan puak Syiah untuk tujuan mengguling kuasa Sunni.

4. Perayaan pembunuhan Husin di buat begitu meriah, sebaliknya Maulud Nabi tak sebegitu ramai atau di tiadakan. Bertujuan menaikkan kemarahan awam : rakyat terhadap kejahatan puak Sunni, kononya membunuh Husin, cucu Nabi saw. Juga betujuan politik, penggulingan kuasa politik Sunni.

5. Ulama adalah maksom. Ini di reka supaya awam menghurmati dan taasub ulama sepenuhnya, dan bila ulama2 ini fatwa supaya memberontak, berperang untuk politik tidak akan di tentang, kerana terus arahan dari Allah. Orang maksom memang dapat arahan Allah dan rapat dengan Allah dan tak ada salah silap. Ulama di maksomkan juga bertujuan politik.

6. Imam Ghaib akan datang akhir zaman mengetuai puak Shiah. Juga doktrin politik yang lahir dari begitu lama berperang dengan kuasa Sunni. (Bukan Imam Mahdi.)

7. Majlis-majlis, keramaian memukul badan, melukan anggota badan sehingg kanak-kanak pun di lukai kepala mereka. Ini di rekaan suapya orang awam berAgama Tauhid benci dan sentiasa ingat : tahu dan faham siapa pembunuh Saidina Husin yang kononnya puak Sunni. Bukan untuk menunjukan rasa simpati ke atas Sayyidina Husin. Ulama-ulama mereka tak buat hanya orang awam saja yang buat. Ini di buat untuk kekalkan benci kepada kuasa politik Sunni dan juga bertujuan jahat dalam politik.

8. Ulama mesti jadi pemimpin, yg mana ini tak di tetapkan dalam Sunni.

9. Banyak hadis palsu di reka ulama2 Syiah yang menyesatkan agama itu. banyak tertumpu kepada memuliakan secara berlebihan tanah Karbala. Ulama, Saidina Ali supaya orang awam taasub kepada ulama2 Syiah dan tidak kepada Ulama Sunni dan kepada tiga lagi sahabaat besar nabi. Ini juga di reka supaya orang2 membenci sunni, Muawiyah dan pemerintahan sunninya.

10. Wilayat : memiliki kuasa politik adalah wajib dan di tambah kepada Rukun Islam menjadi enam. Ini juga doktrin politik bukan Agama. Menerapkan tuntut politik dari puak sunni adalam penting, walau dalam agama. Jika tidak pemberontakan ke atas kuasa politik sunni takkan berlaku.

11. Pakaian, serban, jubah2 ulama2 Syiah sgt kemas cantik macam Raja2. Ini untuk menarik lebih ramai pengikut menambah penghormatan ke atas mereka dari awam. Sekali gus menambah pengikut dan akan menang dalam politik atau perang. Dalam Islam tak pakai serban pun tidak masok neraka, jika tunai semua kewajipan. Ada ulama kata Agama, ada kata adat.

Banyak lagi yg di reka oleh ulama2 politik yg tak ada dalam Agama Tauhid (ad-deen) & I'ttiqad Islam (al-Islam) asal semata bagai restore semual Empire Parsi, dan mengeluarkan puak Syiah dari Agama Tauhid & I'ttiqad Islam. Dgn doktrin ini mereka dapat berjuta pengkut, pernah kuasai Mesir di zaman silam sekarang dapat iran. tetapi Agama menjadi sesat dan tidak I'ttiqad yang diredhoi Allah Islam lagi. ratusan ribu mati dalam konflik Agama politik ini dengan orang2 Sunni. Kuasa politik asal...hinggalah sekarang di Syria..Iraq. Peperangan sengit yang dahshat dan kejam sedang berlaku antara Syiah, sebuah Agama Politik dan Sunni di Syria dan Iraq sekarang ini. 500 ribu telah mati di Syria sahaja. Syiah paling banyak di masuki doktrin2 politik kedalam agama itu kerana pergerakan mereka di kesan se awal zaman Umar r.a...hingga kini. Walau kini dapati Iran sebagai negara Syiah ..namun semua mereka telah jadi bukan berI'ttiqad yang diredhoi Allah Islam.

WAHABI.
1. Tuduhan bida'ah ke atas amalan2 sunat. Ini doktrin politik, bukan hukum atau tajdid... yg di reka supaya awam membenci sunni raja Husin di Saudi.. menyalahkan Raja itu dan semua sunni, bertujuan menaikkan kemarahan awam untuk memberontak ke atas Raja Hussin dan puak2 sunini.. pemerintahan asal sunni. Puak Wahabi mencipta kelainan faham Agama supaya indentiti baru mereka mengambil tempat dalam masyarakat dan mendapat pengaruh serta pengikut, serta menyalahkan fahaman yang di anuti kerajaan Saudi dulunya bagi mencipta permusuhan dan di jadikan sebab untuk pemberontakan politik.

2. Mazhab adalah salah dan juga bid,ah. Ini juga doktrin politik, bukan ajaran agama.. supaya orang awam saudi keluar dari puak sunni sebaliknya sertai Ibnu Saud dan Muahmmad Abdul wahab, dalam taktik membina puak pemberontak ke atas Raja Hussin dan Sunni.

3. Sifat dua puluh juga di katakan bida,ah. Juga mempersalahkan Sunni. Bukan hukum Agama yang benar,yang sebannya sifat dua puluh di ambil dari nas2 supaya mudah di fahamai orang awam yang tidak membaca Quran dan kitab secar sendiri. Memudahkan pengajaran tentang sifat2 Allah.

4. Kubah2 mesjid juga dikatakan bida'ah di zaman awal pergerakan politik Wahabi. Sengaja reka kesalahan di pihak Sunni dan raja2 Sunni..demi untuk membenci dan memberontak. Pertempuran antara puak wahabi dan kerajaan Sunni di Saudi telan kurban puluhan ribuan di zaman Ibnu Saud vs raja Hussin, Mekah. Walau puak Wahabi dapat Saudi sebagai negeri Wahabi.. Agama jadi sedikit sesat.


PARTI2 AGAMA DALAM SISTEM DEMOKRASI.
1. Pernah menuduh kafir : tak Islam kpd anggota part yang lain. Ini tak ada dalam ajaran agama. Ini direka supaya satu cara memaksa org2 Islam join parti itu.
2. Tak boleh bekerjasama dalam politik dgn yang bukan Islam.
3. Hudud wajib, yang sebenarnya utama di ampunkan dan boleh guna undang2 takzir...civil..common law.
4. Ulama mesti jadi pemimpin. ini sama dengan pendapat Syiah. Ajaran Islam asal ini hal keduniaan. Pemimpin tak mesti ulama. Tak ada Ulama' jadi pemimpin dalam sejarah Sunni. Raja segala ulama di zaman kahlifah tak di pilih sebagai pemimpin. Beliau selesai masaalah hukum hakam.
5. Solat belakang imam2 kerajaan tak sah...banyak tempat jadi kes solat dua imam.
6. Ugama itu politik, yang sebenarnya Agama itu budi pekerti : Akhlaq yang baik, moral dan nasihat mengikut Nabi saw.
7. Bai"ah janji setia kepada parti...nabi pula janji setia kerana Agama Tauhid & I'ttiqad Islam.
8. Mesti jalankan syriat jinayat juga, yg sebenarnya boleh di ampun dan guna undang takzir yg lebih ringan bagi tahan jenayah.
9. Nabi2 rasul juga berpolitik..sebenarnya tak ada bukti nabi2 Rasul2 berpolitik untuk menegakkan Agama, majority mereka org2 biasa mereka ..bukan menteri, Raja atau ahli politik.
10. Di satu masa berperang, melawan dengan parti kerajaan adalah syahid. Yang sebenarnya membunuh sesama Islam kedua2nya adalah berada dalam neraka. Hadis.
11. Perlu kuasa politik dalam dakwah Agama..ini sama dengan Syiah cuma tak di tulis sebagai rukun Islam ke 6 saperti Syiah lakukan. Sebenarnya hakikat Rasul2 Nabi adalah berdakwah Agama Lillaahi sahaja dan keperluan kuasa tak di perlukan. Tak ada bukti ini dalam Islam sebenar.

Di masa hadapan tak tau apa lagi fatwa2 bukan agama yg akan jadi Agama akan keluar.
Peperangan antara parti agama di Algeria menelan nyawa 200,000 orang.. Mesir ribuan. Pakistan 6 ribu.. Bangladesh dan Mamali 14 orang (paling sedikit).Banyak mana lagi mau org2 islam matii..?


Demikian akibat mempolitikkan Agama atau memakai pakaian Agama kepada pergerakan politik. Agama berkemungkinan sesat dan menelan banyak kurban dengan lawan2 mereka, iaitu terdiri dari oarang Islam sendiri yang memerintah. History fact, Sebab tu nabi kata dalam Hadis2, di akhir zaman ulama adalah manusia paling buruk di bawah kolong langit, berfatwa dgn sesat dan menyesatkan, SERIGALA BERPAKAIAN KAMBING...ulama Suk...buruk.. ulama Dajjal pun ada dalam satu Hadis dan pemanggil keneraka jahanam . Ini ada dalam Hadis2 nabi yang bukan daif dan palsu. Tak nampak lagi, tak tau nak kata apa.
Wallhu aklam.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan 

Isnin, 16 April 2018

Apakah PAS golongan berI'ttiqad (yakin qalbu) Syiah (Syiaeyyah - baru) dibumi malaysia hari ini ?



PAS kelihatannya seperti golongan manusia yang telah diresapi I'ttiqad (yakin qalbu) SYIRIK - Syiah (Syiaeyyah - baru), Yahudi (al-Yahud) kerana menjadikan perkara Politik (as-Siasah Syareyyah : Furu'-1) sebagai Aqidah (al-Iman : Furu'-2), Padahal bagi golongan Islam (al-Islam) Ahlu Sunnah wal Jama'ah perkara Politik (as-Siasah Syareyyah) tidak termasuk dalam perkara Aqidah (al-Iman - RUKUN IMAN).

Hallo !... puak-puak taksub PAS semua peringkat, Ambo nak royak nie !!!

Politik (as-siasah syareyyah : Furu'-1 - GHAIB AKAL) dengan Agama (ad-deen : Tauhid-1 @ tauhid rububiyyah - GHAIB QALBU) itu SUKU tapi BERSEKUTU, sebagaimana SUKU tapi BERSEKUTU antara ghaib AKAL VS ghaib QALBU, walaupun kedua-duanya ghaib dalam diri setiap diri.

BAHAWA :
Politik (as-siasah syareyyah) itu ada dalam Islam (al-Islam), tetapi masuknya politik (as-siasah syareyyah) itu dalam Islam (al-Islam) melalui pintu Syariah-Fiqh (al-Ilmu : Furu'-1) sahaja, sebab itu memilih @ melantik pemimpi bagi golongan ahlu sunnah wal-Jamaah hanya perkara Syariah-Fiqh (al-Ilmu : Furu'-1) sahaja, bukan perkara Aqidah (al-Iman : Furu'-2 - rukun Iman) & juga bukan perkara I'ttiqad yang diredhoi Allah Islam (al-Islam : Pokok-2 - i'ttiqad uluhiyyah)...
... MELAINKAN golongan manusia yang berI'ttiqad (yakin qalbu) Syirik - SYIAH (Syiaeyyah - baru) memang golongan Syiah (Syiaeyyah - baru) itu baginya melantik @ memilih pemimpin adalah termasuk dalam perkara AQIDAH (al-Iman - Rukun Iman) baginya...

APAKAH PAS adalah golongan SYIAH (Syiaeyah) dibumi malaysia hari ini ?
///
Ab Sheikh Yunan
Cicit TG Tuan Padang III, Kelantan
Zuriat Sheikh Abdul Halim, Yunan
Ex WO (YoS Anly) (B)

Rabu, 28 Mac 2018

AMARAN ULAMA' TERDAHULU TENTANG KESESATAN GEMULOH NIK AZIZ.


Arwah Tok Guru Haji Lah (pondok Lubok Tapah) semasa hayatnya pernah memperingatkan sorang Tok Guru Pondok bernama Haji Yaakob (Ayahanda kepada MB kelantan sekarang) supaya mengawasi (gemuloh) Nik Aziz, kataNya : "Mu tengok m'molek sikit Ajiz (Nik Aziz) ni, dia kuat berpolitik dan tak sempat mengaji dengan mendalam.  Pengikut dia ramai, dan kalau dia sesat, maka sesatlah pemujanya sebagai Tok Guru.

Memang perkara itu telah berlaku, telah banyak perkataannya menyesatkan orang ramai, seperti mengatakan sanggup berkawan dengan Syaitan, Allah gedebe, Allah mencarut dan sebagainya.

Jelas sekali Tok Guru Pondok yang sangat dihormati seperti Tok Guru Haji Lah (Allahyarham) sendiri yang dikenali umum sebagai Alim Ulama' terbilang di Kelantan sendiri, tidak yakin dengan keilmuan (gemuloh) Nik Aziz dan sudah nampak bagaimana dia (gemuloh Nik Aziz) akan merosakkan Agama dengan menggunakan ilmu Agamanya yang sedikit lagi sempit untuk tujuan politik (duniawi - jawatan, pangkat, nama, popularity, gelar, kekayaan duniawi).
///
Ab Sheikh Yunan. 
Cicit TG Tuan Padang III kelantan 
Ex WO (YoS Anly SD) (B)

Selasa, 27 Mac 2018

Apabila perkara Politik (as-siasah syareyyah - fiqh : furu'-1) menjadi Agama (tauhid-1 @ tauhid rububiyyah : pokok-1).

POLITIK (as-siasah syareyyah : furu'-1) menjadi AGAMA (tauhid-1 - rububiyyah : pokok-1)

Syiah laknat sahabat nabi, Abu Bakar.
Sunni pula laknat sahabat nabi, Abdullah Ubai.
Dua-dua perangai pengikutnya sama.


Syiah makan najis imam mereka,
Sunni pula minum najis unta.
Dua-duanya mempunyai kegemaran yang sama.


Pergaduhan mereka ini melangkaui beberapa generasi. Kedua-dua kumpulan menggunakan nama Allah dan nabi dalam menyampaikan manifesto dan aspirasi masing-masing.

Dari satu gerakan berkumpulan hingga kini menjadi satu akidah (al-Iman), dari pangkat penyokong kini naik pangkat menjadi penganut. Semuanya dek ketaksuban dua ahli kumpulan ini setelah ditipu dengan menggunakan nama Allah dan nabi. Inilah yang terjadi jika sesuatu kumpulan, menggunakan nama Allah dan nabi dalam meraih sokongan.

Asalnya, mereka bergaduh kerana rebutkan jawatan Pengerusi Masjid Nabawi, persis yang berlaku di beberapa masjid di Malaysia, merebut jawatan Pengerusi masjid dan Imam. Di Malaysia dulu telah wujud istilah, "Masjid UMNO" dan "Masjid PAS", ulama PAS dan ulama UMNO.

Budayanya juga sama persis pergaduhan Sunni dan Syiah. Cipta satu fatwa atau hukum dan dakwa ianya datang dari Allah. Siapa yang tidak sependapat atau menyokong perjuangannya, dianggap kafir.

Syukur alhamdulillah, setelah mata bertentang mata, janji dipadu, mulut bertaut memadu asmara, akhirnya kini mereka pun bersatu kembali di bawah nikmat Allah Yang Maha Esa.

Maka, yang berpaling tadah atau keluar dari jemaah mahupun tidak merestui cinta suci mereka akan dianggap kafir dan melawan kehendak Allah.

Inilah bahaya wujudnya gerakan, kumpulan, parti politik yang menggunakan nama Allah, nabi mahupun Agama dalam mendapatkan kuasa. Jika dibiarkan parti seperti ini terus wujud di Malaysia, pada masa akan datang, parti ini akan dianggap seperti Agama, setiap kata-kata pemimpinnya akan dianggap suci dan datang dari Allah. Menolak perjuangan atau pendirian parti akan dianggap melawan perintah Allah, kafir dan murtad.

Inilah yang pernah berlaku beribu tahun dahulu terhadap Sunni dan Syiah.

Katakan, "TIDAK" pada parti politik Agama.
///
dicatat oleh : 
Ab Sheikh Yunan

Selasa, 20 Mac 2018

PAS penipu umat melayu dalam perkara "jihad" - perjuangan.

PAS jangan secara berterusan menjadikan Agama (ad-deen : tauhid-1 @ tauhid rububiyyah), Islam (al-Islam : tauhid-2 @ i'ttiqad uluhiyyah) serta Furu' baginya : Aqidah (al-Iman : Furu'-2) dari Syariah-Fiqh (al-Ilmu : Furu'-1) untuk terus menipu & mengelirukan umat melayu bagi tujuan duniawi - politik (jawatan, pangkat, kuasa, popularity, nama, gelar, kekayaan duniawi).

<3 Tidak ada samasekali apa yang kamu fahami sebagai "perjuangan (jihad) Islam (al-Islam - jihaadie fie al-Islam) & tidak ada juga apa yang kamu katakan "perjuangan (jihad) Agama (ad-deen - jihaadie fie ad-deen) itu... melainkan : "perjuangan (jihad) fie sabielillaahi" : pada jalan Allah (kebenaran, kebaikan, kebajikan) serta "perjuangan oleh diri terhadap diri sendiri" nak jadi Islam (al-Islam yang diredhoi Allah)... atau nak jadi Yahudi (al-Yahud yang dilaknati Allah - Syirik)... atau nak jadi Syiah (Syiaeyyah : baru yang yang dilaknati Allah - Syirik)... atau nak jadi Trinity : Nasrani (an-Nasyoro yang dilaknati Allah - Syirik) serta perjuangan (jihad) Dakwah Lillaahi ... 
... (Y) Perjuangan (jihad) "fie sabielillaahi" (kebenaran : haq, kebaikan : adil, kebajikan : qisty dengan syarat-syarat yang amat jelas :

1) (Y) Apabila negara (wilayah) umat Islam diserang : ceroboh : diganggu gugat...
2) (Y) Apabila umat kamu (Islam) disekat / serang / bunoh semasa hendak ke Masjid / Haji...
3) (Y) Apabila Kabilah perdagangan umat kamu disekat / serang / bunoh / rampas barang perdagangan dijalan perdagangannya...
4) (Y) Apabila wanita / anak gadis / kanak-kanah umat kamu dicolek / rogol / bunoh...
5) (Y) Apabila harta benda umat kamu dirampas dengan cara yang salah.
///
Ab Sheikh Yunan 

Cicit TG Tuan Padang III, kelantan 
Zuriat Sheikh Abdul Halim, Yunan
Ex WO (YoS Anly SD) (B)

Adakah PAS golongan manusia berI'ttiqad (yakin qalbu) Syirik - Syiah (Syiaeyyah - baru) di bumi Malaysia hari ini ?

Hallo !... puak-puak taksub PAS semua peringkat, Ambo nak royak nie !!!

BAHAWA : <3 Politik (as-siasah syareyyah) itu memang ada dalam Islam (al-Islam), tetapi masuknya politik (as-siasah syareyyah) itu dalam Islam (al-Islam) melalui pintu Syariah-Fiqh (al-Ilmu : Furu'-1) sahaja, sebab itu memilih @ melantik pemimpi bagi golongan ahlu sunnah wal-Jamaah hanya perkara Syariah-Fiqh (al-Ilmu : Furu'-1) sahaja, bukan perkara Aqidah (al-Iman : Furu'-2 - rukun Iman) & juga bukan perkara I'ttiqad (al-Islam : Pokok-2 - i'ttiqad uluhiyyah), maka sudah tentu bukan perkara Tauhid (ad-deen : Pokok-1 - tauhid rububiyyah).

... (Y) MELAINKAN golongan manusia yang berI'ttiqad (yakin qalbu) Syirik - SYIAH (Syiaeyyah - baru) memang golongan Syiah (Syiaeyyah - baru) itu baginya melantik @ memilih pemimpin adalah termasuk perkara AQIDAH (al-Iman - rukun Iman) baginya... 


<3 APAKAH PAS golonganberI'ttiqad SYIAH (Syiaeyah -baru) dibumi malaysia ?
///
Ab Sheikh Yunan
Cicit TG Tuan Padang III, Kelantan
Ex WO (YoS Anly) (B)

Khamis, 15 Mac 2018

Benarkah pengertian Islam mengikut kefahaman ini ?

A014 

ASLAMA :
Katakanlah (wahai Muhammad): "Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan Ia pula yang memberi makan dan bukan Ia yang diberi makan?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Aslam : Islam - Allah mencampakkan "al-Nur" pada qalbu : akal - Amal terhadap hak-hak mutlak zat Allah dengan taat), dan (aku diperintahkan dengan firmanNya): `Jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik (berulang-ulang Syirik > Mulhid) itu. ' "
(Al-An'aam 6:14) 

ASLAMA :
Amzah + Alif - "al-Nor" dari Allah...
Sin+Lam+Mim - (dicampakkan) pada ghaib Qalbu - Akal - Amal + Allah mencipta serta mentadbir seluroh alam zohir & ghaib = HAK-HAK MUTLAK ZAT ALLAH + taat : patu (terhadap hak-hak mutlak zat Allah dengan tidak melakukan Syirik terhadap hak-hak mutlaknya)



A112 
(Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar) bahkan sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang ia pula berusaha supaya baik amalannya, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
(Al-Baqarah 2:112)

 A020 
ASLAMTU :
Oleh sebab itu jika mereka berhujah (menyangkal dan) membantahmu (Wahai Muhammad), maka katakanlah: "Aku telah berserah diriku kepada Allah dan demikian juga orang-orang yang mengikutku". Dan bertanyalah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Kitab, dan orang-orang yang "Ummi" (orang-orang musyrik Arab): "Sudahkah kamu mematuhi dan menurut (agama Islam yang aku bawa itu)?" Kemudian jika mereka memeluk Islam, maka sebenarnya mereka telah memperoleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (tidak mahu menerima Islam), maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan (dakwah Islam itu). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat (tingkah laku) sekalian hambaNya.
(A-li'Imraan 3:20)

ASLAMTU : ASLAMTUM : ASLAMUU :
Alif + Amzah - Allah (Sifat 20 & Asmaa ul Husna - 99) + al-Nor...
Sin + Lam + Taa - Pada Qalbu - Akal - Amal + hak-hak mutlak zat Allah + (dgn) hak : kehendak : kekuasaan mutlaknya...
Sin + Lam + Taa + Mim - Pada Qalbu - Akal - Amal + hak-hak mutlak zat Allah (Allah menciptakan & mentadbir urus seluroh alam zahir & ghaib) + (dgn) hak : kehendak : kekuasaan mutlaknya + taat : patuh (dgn sukarela atau terpaksa)
Sin + Lam  + mim + Wau + Alif - Pada Qalbu - Akal - Amal + (terhadap) hak-hak mutlak zat Allah (Allah menciptakan & mentadbir urus seluroh alam zahir & ghaib) + taat : patuh + maha bijaksana menguatkuasakan + Allah (mutlak).


A125 
Dan tidak ada yang lebih baik agamanya daripada orang yang menyerahkan dirinya kepada Allah (dengan ikhlas), sedang ia berusaha mengerjakan kebaikan, dan ia pula mengikut agama Nabi Ibrahim yang lurus (yang tetap di atas dasar tauhid); dan (kerana itulah) Allah menjadikan Nabi Ibrahim kesayanganNya.
(An-Nisaa' 4:125

A014 
Katakanlah (wahai Muhammad): "Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan Ia pula yang memberi makan dan bukan Ia yang diberi makan?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Islam), dan (aku diperintahkan dengan firmanNya): `Jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik itu. ' "
(Al-An'aam 6:14)

A208 

SILMI : SALMI :
Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.
(Al-Baqarah 2:208)

SALMI : SILMI : 
Alif - Allah (Sifat 20 & Asmaa ul Husna - 99)
Lam + Sin + Lam + Mim + Alif - Allah menciptakan seluroh alam ghaib & zohir (hak kekuasaan mutlak zat Allah mencampakkan "al-Nor al-Islam) + kepada Qalbu - Akal - Amal + terhadap hak-hak mutlak zat Allah + taat : patuh + terhadap hak-hak mutlak zat Allah (dengan tidak berlaku Syirik terhadap hak-hak mutlakNya)



A035 
(Apabila kamu telah mengetahui bahawa orang-orang kafir itu dihampakan amalnya dan diseksa oleh Allah) maka janganlah kamu (wahai orang-orang yang beriman) merasa lemah dan mengajak (musuh yang menceroboh) untuk berdamai, padahal kamulah orang-orang yang tertinggi keadaannya, lagi pula Allah bersama-sama kamu (untuk membela kamu mencapai kemenangan), dan Ia tidak sekali-kali akan mengurangi (pahala) amal-amal kamu.
(Muhammad 47:35)  

A046
SALAAMUN :
Dan di antara keduanya (Syurga dan neraka) ada tembok "Al-A'raaf "(yang menjadi) pendinding, dan di atas tembok Al-A'raaf itu ada sebilangan orang-orang lelaki yang mengenal tiap-tiap seorang (dari ahli-ahli Syurga dan neraka) itu, dengan tanda masing-masing. Dan mereka pun menyeru ahli Syurga (dengan memberi salam, katanya): "Salaamun Alaikum" (salam sejahtera kepada kamu). Sedang mereka, sendiri belum lagi masuk Syurga, padahal mereka ingin sangat memasukinya.
(Al-A'raaf 7:46)

SALAAMUN : 
Sin + Lam +(alif)+ Mim - Pada Qalbu - Akal - Amal + Allah mencipta & mentadbir seluroh alam zohir & ghaib + (hak-hak mutlak zat Allah) + taat : patuh (terhadap hak-hak mutlak zat Allah dengan tidak berlaku Syirik terhadapnya)

///
Ab Sheikh Yunan 
Ex WO (YoS Anly SD*special duty) (B)

Islam secara bahasa berasal dari kata Salam, Aslama, Silmun, Sulamun yang mempunyai bermacam-macam arti. Diantaranya adalah sebagai berikut : 1. Aslama yang artinya menyerah, berserah diri, tunduk, patuh, dan masuk Islam. dengan demikian Islam dengan makna tersebut berarti agama yang mengajarkan penyerahan diri kepada Alloh, tunduk dan taat kepada hukum Allah tanpa tawar menawar. Kata Aslama terdapat dalam Al-Qur’an surat Al-Baqarah: 112, surat Ali Imron: 20 dan 83, surat An-Nisa’: 125 dan surat Al-An’am: 14. بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ “(Tidak demikian) bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (QS. Al-Baqarah: 112) فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ ۗ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ ۚ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا ۖ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ “Kemudian jika mereka mendebat kamu (tentang kebenaran Islam), maka katakanlah: "Aku menyerahkan diriku kepada Allah dan (demikian pula) orang-orang yang mengikutiku". Dan katakanlah kepada orang-orang yang telah diberi Al Kitab dan kepada orang-orang yang ummi: "Apakah kamu (mau) masuk Islam". Jika mereka masuk Islam, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk, dan jika mereka berpaling, maka kewajiban kamu hanyalah menyampaikan (ayat-ayat Allah). Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.” (QS. Ali Imron: 20) وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا “Dan siapakah yang lebih baik agamanya dari pada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang diapun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya.” (QS. An-Nisa’: 125) قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ۗ قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ Katakanlah: "Apakah akan aku jadikan pelindung selain dari Allah yang menjadikan langit dan bumi, padahal Dia memberi makan dan tidak memberi makan?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintah supaya aku menjadi orang yang pertama kali menyerah diri (kepada Allah), dan jangan sekali-kali kamu masuk golongan orang musyrik". (QS. Al-An’am: 14) 2. Silmun yang artinya keselamatan dan perdamaian. Dengan makna tersebut berarti Islam adalah agama yang mengajarkan hidup damai, tentram, dan selamat. Kata Silmun terdapat dalam Al-Qur’an surat Al-Baqarah; 208 dan surat Muhammad: 35. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ "Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.” (QS. Al-Baqarah; 208) فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ "Janganlah kamu lemah dan minta damai padahal kamulah yang di atas dan Allah pun bersamamu dan Dia sekali-kali tidak akan mengurangi pahala amal-amalmu.” (QS. Muhammad: 35) 3. Sulamun yang artinya tangga, sendi dan kendaraan. Dengan arti tersebut, Islam berarti agama yang memuat peraturan yang dapat mengangkat derajat kemanusiaan manusia dan mengantarkannya kepada kehidupan yang bahagia dan sejahtera di dunia dan akhirat. 4. Salam yang artinya selamat, aman sentosa, dan sejahtera. Dengan demikian Islam dengan makna tersebut berarti aturan hidup yang dapat menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat. Kata Salam terdapat dalam Al-Qur’an Surat Al-A’raf: 46. وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۚ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ "Dan di antara keduanya (penghuni surga dan neraka) ada batas; dan di atas A'raaf itu ada orang-orang yang mengenal masing-masing dari dua golongan itu dengan tanda-tanda mereka. Dan mereka menyeru penduduk surga: "Salaamun 'alaikum". Mereka belum lagi memasukinya, sedang mereka ingin segera (memasukinya).” (QS. Al-A’raf: 46) Dengan demikian secara bahasa, makna Islam dapat dirangkum sebagai berserah diri kepada Allah SWT untuk tunduk dan taat kepada hukum-Nya (Aslama) sehingga dirinya siap untuk hidup damai dan menebar perdamaian dalam masyarakat (Silmun) dalam rangka untuk menaiki tangga atau kendaraan kemuliaan (Sulamun) yang akan membawanya kepada kehidupan sejahtera dunia dan akhirat (Salamun). Sementara secara Istilah, pengertian Islam yang diberikan oleh para ulama dan para cendikiawan muslim sangat bervariasi sesuai dengan sudut pandang dan latar belakang keilmuan masing-masing. Akan tetapi definisi yang berbeda tersebut saling melengkapi antara satu dengan yang lain.

Disalin dari : http://www.bacaanmadani.com/2016/10/pengertian-islam-menurut-al-quran.html?m=1
Terima kasih sudah berkunjung.
Islam secara bahasa berasal dari kata Salam, Aslama, Silmun, Sulamun yang mempunyai bermacam-macam arti. Diantaranya adalah sebagai berikut : 1. Aslama yang artinya menyerah, berserah diri, tunduk, patuh, dan masuk Islam. dengan demikian Islam dengan makna tersebut berarti agama yang mengajarkan penyerahan diri kepada Alloh, tunduk dan taat kepada hukum Allah tanpa tawar menawar. Kata Aslama terdapat dalam Al-Qur’an surat Al-Baqarah: 112, surat Ali Imron: 20 dan 83, surat An-Nisa’: 125 dan surat Al-An’am: 14. بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ “(Tidak demikian) bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (QS. Al-Baqarah: 112) فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ ۗ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ ۚ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا ۖ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ “Kemudian jika mereka mendebat kamu (tentang kebenaran Islam), maka katakanlah: "Aku menyerahkan diriku kepada Allah dan (demikian pula) orang-orang yang mengikutiku". Dan katakanlah kepada orang-orang yang telah diberi Al Kitab dan kepada orang-orang yang ummi: "Apakah kamu (mau) masuk Islam". Jika mereka masuk Islam, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk, dan jika mereka berpaling, maka kewajiban kamu hanyalah menyampaikan (ayat-ayat Allah). Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.” (QS. Ali Imron: 20) وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا “Dan siapakah yang lebih baik agamanya dari pada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang diapun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya.” (QS. An-Nisa’: 125) قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ۗ قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ Katakanlah: "Apakah akan aku jadikan pelindung selain dari Allah yang menjadikan langit dan bumi, padahal Dia memberi makan dan tidak memberi makan?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintah supaya aku menjadi orang yang pertama kali menyerah diri (kepada Allah), dan jangan sekali-kali kamu masuk golongan orang musyrik". (QS. Al-An’am: 14) 2. Silmun yang artinya keselamatan dan perdamaian. Dengan makna tersebut berarti Islam adalah agama yang mengajarkan hidup damai, tentram, dan selamat. Kata Silmun terdapat dalam Al-Qur’an surat Al-Baqarah; 208 dan surat Muhammad: 35. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ "Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.” (QS. Al-Baqarah; 208) فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ "Janganlah kamu lemah dan minta damai padahal kamulah yang di atas dan Allah pun bersamamu dan Dia sekali-kali tidak akan mengurangi pahala amal-amalmu.” (QS. Muhammad: 35) 3. Sulamun yang artinya tangga, sendi dan kendaraan. Dengan arti tersebut, Islam berarti agama yang memuat peraturan yang dapat mengangkat derajat kemanusiaan manusia dan mengantarkannya kepada kehidupan yang bahagia dan sejahtera di dunia dan akhirat. 4. Salam yang artinya selamat, aman sentosa, dan sejahtera. Dengan demikian Islam dengan makna tersebut berarti aturan hidup yang dapat menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat. Kata Salam terdapat dalam Al-Qur’an Surat Al-A’raf: 46. وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۚ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ "Dan di antara keduanya (penghuni surga dan neraka) ada batas; dan di atas A'raaf itu ada orang-orang yang mengenal masing-masing dari dua golongan itu dengan tanda-tanda mereka. Dan mereka menyeru penduduk surga: "Salaamun 'alaikum". Mereka belum lagi memasukinya, sedang mereka ingin segera (memasukinya).” (QS. Al-A’raf: 46) Dengan demikian secara bahasa, makna Islam dapat dirangkum sebagai berserah diri kepada Allah SWT untuk tunduk dan taat kepada hukum-Nya (Aslama) sehingga dirinya siap untuk hidup damai dan menebar perdamaian dalam masyarakat (Silmun) dalam rangka untuk menaiki tangga atau kendaraan kemuliaan (Sulamun) yang akan membawanya kepada kehidupan sejahtera dunia dan akhirat (Salamun). Sementara secara Istilah, pengertian Islam yang diberikan oleh para ulama dan para cendikiawan muslim sangat bervariasi sesuai dengan sudut pandang dan latar belakang keilmuan masing-masing. Akan tetapi definisi yang berbeda tersebut saling melengkapi antara satu dengan yang lain.

Disalin dari : http://www.bacaanmadani.com/2016/10/pengertian-islam-menurut-al-quran.html?m=1
Terima kasih sudah berkunjung.
Pengertian Islam Menurut Al-Qur'an

Disalin dari : http://www.bacaanmadani.com/2016/10/pengertian-islam-menurut-al-quran.html?m=1
Terima kasih sudah berkunjung.
Pengertian Islam Menurut Al-Qur'an

Disalin dari : http://www.bacaanmadani.com/2016/10/pengertian-islam-menurut-al-quran.html?m=1
Terima kasih sudah berkunjung.